Cityguide, Everyday life
Comments 2

Skellig Michael: ruige rotsen, zee en vogels

Een paar maanden geleden was ik op vakantie naar Ierland. Misschien herinner je de blogs nog die ik schreef over Dublin en Cork, waarin ik de vegan hotspots deelde die ik daar bezocht had. Nu ben ik natuurlijk niet alleen maar in de stad geweest. Tijdens ons verblijf in de stad Cork hebben we een daytrip gemaakt naar het rots-eilandje Skellig Michael.

Skellig Michael ligt behoorlijk ver buiten de bewoonde wereld en we moesten vanaf de stad Cork 3 uur door het ruige Ierland rijden voordat we bij de kust kwam vanaf waar de boot naar de Skellig vertrok.

Aangezien het een lange dag zou gaan worden en we niet wisten of we nog gelegenheid zouden hebben om eten te kopen hadden we van te voren alvast ingeslagen bij de supermarkt en biowinkel.

Na drie uur rijden over smalle wegen, door de bergen, langs afgronden en door bossen en smalle bergweggetjes waren we eindelijk bij de kust. Door wat tegenvallers onderweg waren we officieel een beetje aan de late kant. De hele weg heb ik lopen stressen en jammeren omdat ik bang was dat de (enige!) boot zonder ons zou vertrekken en we deze kans zouden missen. Ik belde de schipper meerdere malen om ons hem te vertellen dat we 10 minuutjes later zouden zijn en om te vragen of ze asjeblieft op ons konden wachten.

Bij onze aankomst moest de schipper erg lachen. De Ieren zijn erg relaxt en hebben minder onze stresserige mentaliteit. Uiteindelijk vertrokken we wel 45 minuten te laat en hadden we de tijd om nog uitgebreid naar de wc te gaan en rond te kijken. We klommen daarna op het kleine bootje, met een man of 10, om de zee op te gaan. De tocht zou ongeveer een uur in beslag gaan nemen.

Ondanks het rustige weer ging ons kleine bootje toch behoorlijk op en neer door de golven. Sommige mensen werden behoorlijk misselijk of werden nat door de golven die op het dek sloegen. Een uur varen is dan behoorlijk lang. Gelukkig had ik zelf nergens last van.

Toen na 45 minuten, en 12 kilometer verder, de rotseilanden in zicht kwamen werd ik enthousiast; ze waren volledig bedekt met vogels die er leefden en hun nesten bouwden!

Onze boot werd aangelegd bij het eiland en er werd ons verteld dat we 2,5 uur de tijd hadden om rond te kijken. Op het eiland waren allemaal steile trappen en paden, uitgeslagen in de rotsen. Dit is honderden jaren geleden gedaan door monniken, die destijds op het eiland leefden. Ook is op de tijd van de berg hun oude klooster als ruïne te vinden.

Het meeste bijzondere op dit eiland, en DE reden voor ons om te gaan, zijn de papegaaiduikers. Wij, als echte vogelliefhebbers, vonden dit helemaal fantastisch. Op het eiland zitten gedurende mei, juni en juli duizenden papegaaiduikers. Deze bijzondere vogels leven hier in alle rust en er zijn maar een paar bezoekers per dag toegestaan op het eiland om de rust voor deze vogels te bewaren.

De vogels verstoppen zich in allerlei kiertjes en gaten tussen de rotsen maar lopen soms ook dichtbij de mensen. Ik vind dat ze erg zo ontzettend mooi en schattig uitzien! Het was echt heel bijzonder om zo dichtbij dit soort dieren te kunnen komen! Doordat de vogels niet veel in aanraking komen met mensen waren ze ook niet heel erg schuw. Je kon erg dichtbij ze komen en ze waren dus makkelijk te fotograferen.

Veel van de trappen op het eiland waren erg stijl. Ik weet niet of het op de foto goed uitkomt maar soms was het best wel eng de trappen te bewandelen aangezien je geen leuningen hebt om je aan vast te houden en je in totaal en honderden treden moet oplopen. Gelukkig was er haverwege een soort vallei, waar je even rustig kon staan of zitten en rondlopen.
    Het eiland was erg ruig en was dus ook precies zoals ik hoopte dat de landschappen tijdens mijn Ierland vakantie zouden zijn. Het precies zoals ik gehoopt had en we hadden ook nog eens heel veel geluk met het weer. Op de boot was het een beetje frisjes maar doordat we op het eiland in de volle zon zaten, er weinig wind was en de temperatuur ongeveer 18 graden was, konden we lekker zitten op de rotsen en was de temperatuur precies goed voor het beklimmen van al die trappen.
 Toen we weer terug gingen naar het vaste land zagen we zelfs nog een paar zeehonden, inclusief een baby zeehond! Heel bijzonder en schattig om te zien. De terugweg was wat ruiger dan de heenweg en doordat we wat te laat vertrokken (door een paar irritante laatkomers) misten we nog bijna onze kans om weer aan land te komen, doordat het eb werd en er een zandbank in de weg lag! Gelukkig kwam uiteindelijk alles goed en kwamen we tevreden en nat van de golven weer bij de auto aan. We moesten nog drie uur terug rijden en we waren erg moe toen we weer bij ons hotel kwamen, maar we waren het er beide over ééns dat deze dag echt één van de hoogtepunten van al onze vakanties ooit was.

Wil jij ook eens naar Ierland om Skellig Michael te bezoeken? Lees meer informatie over een bezoek aan dit eiland op: http://www.skelligexperience.com/skellig-michael/